آشنایی با انواع موتور گیربکس دار 

سعید رنجبر
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
1- گیربکس حلزونی (Worm Gearbox) 2- گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox) گیربکس حلزونی (Worm Gearbox) گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox) گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار

 

1- گیربکس حلزونی (Worm Gearbox) 2- گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox) گیربکس حلزونی (Worm Gearbox) گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox) گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار گیربکس در لغت نامه زبان فارسی به معنی جعبه دنده می باشد اما در اصطلاح، یکی از ابزارهای سیستم انتقال قدرت است که میان موتور (تولید کننده توان) و مصرف کننده توان (مانند دستگاه میکسر، تیکنر و غیره) قرار می گیرد. وظیفه اصلی گیربکس، ایجاد تغییر در سرعت دوران و گشتاور مورد نیاز جهت استفاده در بخش های مختلف صنعتی است.

موتور گیربکس دار

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار یکی از قطعات پرکاربرد در انواع صنایع است که نقش مهمی را در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی بازی می‌کند. این موتور، یکی از انواع موتور الکتریکی محسوب می‌شود. در موتورهای گیربکس‌دار، گیربکس یا جعبه دنده، به عنوان یک مکمل درکنار موتورهای الکتریکی قرار گرفته و ضمن افزایش قدرت آن‌ها، سرعت یا گشتاورشان را نیز کنترل می‌کند.

بنابراین معمولا در مصارفی که نیاز به کنترل و تنظیم گشتاور در کنار قدرت بالای موتور باشد، از یکی از انواع موتور گیربکس‌ استفاده می‌شود. نکته جالب اینکه، گیربکس نسبت سرعت گشتاور به قدرت موتور را عکس می‌کند. به این معنی که هرچه سرعت موتور کاهش یابد، قدرت آن بیشتر خواهد شد. البته درصد این کاهش و افزایش با تغییر سایز چرخ‌دنده‌های گیربکس و فرم آن‌ها تنظیم می‌شود. گاهی نیز تعداد چرخ‌دنده‌ها عامل تعیین این نسبت هستند.

معرفی انواع موتور گیربکس

 

گیربکس حلزونی (Worm Gearbox)

 

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار گیربکس حلزونی، متداول ترین و پر مصرف ترین نوع گیربکس در صنعت است. این نوع از گیربکس ، متشکل از یک ماردون فولادی که سخت کاری پیوسته شده و سنگ خورده و یک چرخ دنده حلزونی از جنس غالبا برنز ریخته گری شده است.

از این نوع موتور برای بالابرها، خردکن‌ها، آسیاب‌های کوچک و ماشین‌های غربال‌گری استفاده می‌شود. موتورهای گیربرکس‌دار حلزونی نیاز به روغن‌کاری با روغن مخصوص دارند و تبادل گرمایی آن‌ها ضعیف است. بنابراین زود گرم می‌شوند. صدای تولیدی آن‌ها کم است. گیربکس‌های حلزونی دارای ویژگی خود قفل شوندگی هستند که به نوعی شبیه ترمز عمل می‌کند. یک معضل بزرگ در مورد این موتورها راندمان و بازده پایین‌شان است.

گیربکس حلزونی (Worm Gearbox) گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox) گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox)

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار گیربکس های هلیکال شامل تعدادی چرخ دنده هستند که دارای ساختار مارپیچ یا هلیکال می باشند، به همین دلیل به این نام معرفی می شوند. این نوع چرخ دنده از دسته چرخ دنده های ساده ولی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت می باشد. انتقال نیرو در این نوع جعبه دنده با توجه به ساختار هلیکال چرخ دنده های آنها با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود. ابعاد این نوع موتور به گونه‌ای است که طول بیشتری دارند.

به همین دلیل در مواردی که محدودیت طولی در فضا وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. شافت در این نوع موتور گیربکس از نوع مستقیم است و به‌صورت خارج از مرکز قرار می‌گیرد. این شافت تحمل خوبی دربرابر فشار و بارهای عرضی وارده نشان می‌دهد. ضمن اینکه عموما قفل یا ترمز ندارند و باید از یک موتور ترمزدار درکنار آن‌ها استفاده کرد. بازده این موتور از انوع موتور گیربکس‌ بین ۵۰ تا ۸۰% است. یعنی بین ۲۰ تا ۵۰% از انرژی موتور را هدر می‌دهند.

گیربکس حلزونی (Worm Gearbox) گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox) گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)

 

گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار نسبت به دو نوع دیگر راندمان و بازده بیشتری دارد و هدر رفت انرژی و توان موتور در آن‌ها کمتر است. فضای اشغالی توسط این نوع موتور هم در حالت عرضی و هم در حالت طولی کم است. چرا که شافت این نوع گیربکس علاوه ‌بر اینکه  از نوع شافت مستقیم است با بدنه گیربکس نیز هم‌مرکز طراحی می‌شود.

گیربکس این موتورها به صورت طبقه‌ای و در دو یا سه طبقه طراحی می‌شود. در هر طبقه چند چرخ دنده قرار می‌گیرد. چرخ‌دنده‌ها شامل چرخ‌دنده ورودی، چرخ‌دنده خروجی و چرخ‌دنده‌های میانی می‌شوند که بین این دو قرار می‌گیرند.

خورشیدی فروشگاه عصررباتیک

مزایای موتور گیربکس

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار مزایای موتورگیربکس چیست؟ چه ویژگی‌هایی در این قطعه صنعتی موارد استفاده از آن را تا این حد گسترش داده است؟ به عنوان مهم ترین ویژگی مثبت این وسیله صنعتی می‌توان به کاهش هزینه‌های نصب و طراحی اشاره کرد. به بیانی دیگر، با استفاده از موتورگیربکس‌ها دیگر نیازی به نصب جداگانه موتور الکتریکی و گیربکس در پروژه‌های مهندسی وجود ندارد. مصرف بهینه انرژی از دیگر نقاط قوت استفاده از این وسیله صنعتی به شمار می‌آید.

حذف تلفات انرژی به دلیل عدم نیاز به تراز کردن و کوپلینگ موتور گیربکس‌ها نیز از مزایای دیگر کاربرد این قطعه محسوب می‌شود. سایر مزایای موتور گیربکس‌ها عبارتند از:

  • کاهش آلودگی صوتی و افزایش طول عمر.
  • امکان انتقال گشتاور و سرعت بالا به دلیل طراحی دقیق دندانه‌های چرخ دنده‌ها.
  • ترکیب بهینه گیربکس و الکتروموتور.

جمع بندی

آشنایی با انواع موتور گیربکس دار در این مقاله ضمن بیان این پرسش که موتور گیربکس چیست، با توجه به مزیت صرفه جویی در وقت و انرژی با استفاده از این قطعه در تجهیزات صنعتی، اهمیت کاربرد آن در این حوزه مشخص می‌شود. برای عملکرد ایده آل موتور گیربکس‌ها باید با توجه به پروژه تعریف شده اقدام کرد با تحلیل این داده‌ها و بررسی دور و گشتاور مور نیاز، می‌توان یک تطابق ایده ال بین موتور و گیربکس ایجاد کرد تا بتوان به خروجی مطلوب در پروژه دست یافت.

فروشگاه عصررباتیک با عرضه تمامی مدل های موتور های گیربکس دار با کیفیت عالی در خدمت دوستان می باشد

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.